1  | 
        Allmänna klassbestämmelser  | 
      
      
        1.1  | 
        Senorita
        Helmsman är en entypsbåt, byggd av glasfiberarmerad polyester, här nedan kallad plast.
        Klassbestämmelserna avser att säkerställa båtens karaktär av entypsbåt.  | 
      
      
        1.2  | 
        För Senorita H gäller följande ritningar och
        specifikationer:  | 
      
      
           | 
        Linjeritning Nr HS:01  | 
      
      
           | 
        Segelritning Nr HS:02  | 
      
      
           | 
        Kölritning Nr HS:03  | 
      
      
           | 
        Däcksritning Nr HS:04  | 
      
      
           | 
        Konstruktionsritning Nr HS:05  | 
      
      
           | 
        Roderritning Nr HS:06  | 
      
      
           | 
        Inredning Nr HS:07  | 
      
      
           | 
        Laminatritning Nr HS:08  | 
      
      
        1.3  | 
        Alla plastdelar i skrov, däck,
        däcköverbyggnad och inredning skall tillverkas i formar, som uppfyller ritningar och
        specifikationer enligt punkt 1.2.  | 
      
      
        2  | 
        Tillverkningskontroll  | 
      
      
        2.1  | 
        Ansvaret för att dessa ritningar,
        specifikationer och klassbestämmelser hålles up-to-date åvilar styrelsen för
        Senoritaklubben i samarbete med LITO-marin.  | 
      
      
        2.2  | 
        LITO-marin är ansvarig för att såväl
        pluggar som formar och tillverkade båtar överensstämmer med ritningar och
        specifikationer enl. punkt 1.2.  | 
      
      
        3  | 
        Viktkontroll  | 
      
      
        3.1  | 
        Båtens vikt skall vara minst 2500 kg varav
        barlastkölen med 1200 +/- 25 kg. Vikten avser färdig båt i standardutförande med
        inombordsmotor alt. utombordsmotor men utan mast, stående och löpande rigg, rundhult,
        segel, madrasser och utrustning.  | 
      
      
        3.2  | 
        För båtar producerade av LITO-marin eller
        annan av LITO-marin licensierad tillverkare behöver som regel inget viktcertifikat
        företes.  | 
      
      
        3.3  | 
        Under kappsegling får inga invändiga eller
        utvändiga vikter placerade lägre än salongsdurken medföras ombord. Undantagna från
        denna regel är endast sådan proviant och drycker, som avses att konsumeras under
        seglingen. Vikter placerade högre än durkplanet får obegränsat medföras ombord. Med
        vikt avses icke installation eller utrustning, som har naturligt samband med båtens
        användning.  | 
      
      
        4  | 
        Motor  | 
      
      
        4.1   | 
        Motorval är helt fritt. Utombordsmotor skall
        medföras under kappsegling.  | 
      
      
        5  | 
        Barlastköl  | 
      
      
        5.1  | 
        Kölen skall vara av bly och gjuten i form
        tillverkad av LITO-marin godkänd kölplugg. Vikten skall vara 1200 +1 25 kg. Kölvikten
        skall från tillverkare vara stansad in i kölen på styrbordssidan i överkant.   | 
      
      
        6  | 
        Inredning  | 
      
      
        6.1   | 
        Inredningsdetaljer, som enligt ritning och
        specifikation skall utföras i plast, måste utföras i form tillverkad från LITO-marin
        godkänd plugg och anbringas enligt ritning. I övrigt är inredningen fri.  | 
      
      
        6.2   | 
        Plywoodskotten vid stationerna 7,5, 8 och 12
        måste vara dimensionerade enligt ritning.  | 
      
      
        7  | 
        Sittbrunn  | 
      
      
        7.1   | 
        Sittbrunnen skall vara självlänsande med
        dimensioner enligt ritning punkt 1.2. I övrigt är inredningen i sittbrunnen fri.   | 
      
      
        8  | 
        Roder  | 
      
      
        8.1   | 
        Roder och hjärtstock skall utföras enligt
        roderritning nr HS:06.  | 
      
      
        9  | 
        Mast, bom, rigg  | 
      
      
        9.1  | 
        Masten
        skall vara tillverkad av lättmetall och överensstämma med mast och segelritning nr
        HS:02  | 
      
      
        9.2  | 
        Masten
        får inte vara vridbar och skall stå på däck.  | 
      
      
        9.3   | 
        Riggen skall vara utförd enligt segelritningen
        och angivna diametrar för vant och stag är minimimått. Spridares imått är
        minimimått. I övrigt gäller toleranser på +/- 25 mm.  | 
      
      
        9.4   | 
        Förtriangelns höjd skall överensstämma med
        mastritning nr HS:02. Max 9160 mm från underkant mast.  | 
      
      
        9.5   | 
        Förtriangelns bas mätt från punkt, där
        centrumlinjen av förstaget skär däcket och till mastens förkant, mätt horisontellt,
        skall vara max 3100 mm.  | 
      
      
        9.6   | 
        Senorita H skall ha bom av lättmetall med
        ytterdimensionerna 110-120 x 80-85 mm med Slab reef.????? Bommen skall vara försedd med
        ett målat band placerat med sin innerkant högst 3100 mm akter om akterkant mast.  | 
      
      
        9.7   | 
        Mastlikets längd anges av målade band på
        masten. Det nedre skall ha sin överkant minst 770 mm över underkant mast och det övre
        bandet sin underkant högst 11370 mm över underkant mast, i båda fallen längs mastens
        centrumlinje i normalläge.  | 
      
      
        9.8  | 
        Mastens totala vikt inkl stående och löpande
        rigg får inte vara mindre än 45 kg.  | 
      
      
        9.9  | 
        Bommens totala längd får inte överstiga 3300
        mm mätt från akterkant mast.  | 
      
      
        9.10  | 
        Akterkant mast är mastprofilens aktersta linje
        oberäknat lokala utskärningar eller inbuktningar vid mastliket eller förlängningen av
        denna linje.  | 
      
      
        9.11  | 
        Spinnakerbommens längd skall vara högst 3100
        mm. Bommens längd mäts med bommen anbragt i sitt fäste på masten, från förkant mast
        i centerlinjeplanet till bommens yttersta ända. Bommen skall vid mätningstillfället
        hänga horisontellt i båtens centrumlinje.  | 
      
      
        9.12   | 
        Samtliga mätband skall vara målade i
        kontrasterande färg och med en bredd av minst 20 mm.  | 
      
      
        10  | 
        Allmänna seglingsbestämmelser  | 
      
      
        10.1   | 
        IYRU:s Segelmätningsbestämmelser gäller där
        inte annat angives.  | 
      
      
        10.2  | 
        Storsegel skall under kappsegling på båda
        sidorna vara märkta med båtens registreringsnummer och klassmärke.  | 
      
      
        10.3   | 
        Vid måttagning på segel skall segelduken vara
        torr.   | 
      
      
        10.4    | 
        Antal segel är begränsat till 1 st.
        storsegel, 1 st. max genua, 1 st. genua 2. 1 st. kryssfock samt 1 st. spinnaker. Utöver
        kryssfocken är mindre försegel än kryssfocken tillåtet. Mer än ett var varje segel
        får samtidigt ej vara inmätt.  | 
      
      
        10.5   | 
        På segelritningen angivna dukvikter är
        minimivikter.  | 
      
      
        11  | 
        Storsegel  | 
      
      
        11.1  | 
        Storsegel får inte sträckas utanför
        begränsningsbanden på mast eller bom.  | 
      
      
        11.2  | 
        Mastlikets längd (P) anges av två målade
        band. Det nedre skall ha sin överkant minst 770 mm över däck och det övre bandet i sin
        underkant högst 11370 mm över däck, i båda fallen längs mastens centrumlinje i
        normalläge.  | 
      
      
        11.3  | 
        Akterlikets längd får inte överstiga 11040
        mm och mätes längs kordan från skäddans främre hörn till skothornets undre aktre
        punkt.  | 
      
      
        11.4  | 
        Storseglets bredd mätes mellan en punkt på
        halva mastliket respektive en punkt på akterliket. Dessa två punkter erhålles genom att
        vika seglet så att fallhornets överkant faller på halshornets främre nedre hörn.
        (Dvs. skärningspunkten mellan bom och mastlik) Längden på det bildade vecket inkl
        tågvirke får ej överstiga 202 mm.?????  | 
      
      
        11.5   | 
        Storseglet får ha höst 4 lattor, vilka delar
        akterliket i ungefär 5 lika delar. Nedersta lattan får vara högst 636 mm lång och
        underliggande lattor får vara högst 848 mm långa.  | 
      
      
        11.6  | 
        Toppskäddans bredd mätt vinkelrätt mot dess
        framkant utan lik får vara högst 120 mm.  | 
      
      
        12  | 
        Kryssförsegel.  | 
      
      
        12.1  | 
        Perpendikelmåttet (LP) för största
        kryssförseglet får vara högst 5000 mm. Måttet är det minsta måttet från
        skärningspunkten mellan akter och underlik (skothornet) till förlikets förkant.  | 
      
      
        12.2  | 
        För förseglen gäller följande maximått
        (mätt i mm):  | 
      
      
           | 
        Försegel    
        Förlik   LP  | 
      
      
           | 
        Genua 1    
        9300   5000  | 
      
      
           | 
        Genua 2    
        9300   3900  | 
      
      
           | 
        Kryssfock 
        9300   2650  | 
      
      
        12.3  | 
        Skärningspunkterna för varje lik gäller som
        mätpunkter. Förliket sträckes så mycket att seglet blir slätt, dock med max 5 kg
        dragkraft.  | 
      
      
        12.4  | 
        Förstagsprofil är inte tillåtet.  | 
      
      
        12.5  | 
        Kryssförsegel skall skotas direkt på
        skotskenor enligt däcksritning.  | 
      
      
        12.6  | 
        Tre lattor är tillåtet i kryssfocken. Den
        översta får vara genomgående, de övriga två max 400 mm.  | 
      
      
        13  | 
        Spinnaker  | 
      
      
        13.1   | 
        Spinnaker skall vara symmetrisk i förhållande
        till den vertikala centrumlinjen.  | 
      
      
        13.2   | 
        Liklängderna (SL) får vara högst 8750 mm.
        Liket sträckes med max 3 kg dragkraft.  | 
      
      
        13.3   | 
        Spinnakerns största bredd mätes från 1/2 SL
        och får ej överstiga 7150 mm. Underlikets längd (SF) får ej överstiga 6450 mm.  | 
      
      
        13.4   | 
        Spinnakern mäts dubbelvikt med båda liken
        täckande varandra.  | 
      
      
        14  | 
        Kontroll vid kappseglingar  | 
      
      
        14.1  | 
        I samband med kappseglingar får inbjudande
        sällskap avgöra vilken kontrollmätning som skall göras. Sådan kontroll skall göras
        enligt dessa klassbestämmelser. Kontroll efter seglingen (seglingarna) får endast göras
        om det anges i inbjudan och startprogram att detta kan förekomma. Efter mätningsprotest
        skall anges vilken paragraf i dessa klassbestämmelser som protesten avser.  | 
      
      
        15  | 
        Ändring av Senorita Helmsman
        entypsregel  | 
      
      
        15.1  | 
        Förslag till ändring kan göras vid Senorita
        Helmsmanklubbens årsmöte eller vid extra möte, som utlyses på årsmötet, varvid 2/3
        majoritet erfordras för ändring av regeln. Innan ändring av regeln göres skall båtens
        konstruktör beredas tillfälle att yttra sig.  |