Vinterförvaring |
|
Vintern är väl inte den mest båtintensiva årstiden, men
den förtjänar en egen sida i alla fall. Det är mycket man skall tänka på och tipsen
strömmar in ;o) En del av nedanstående är "stulet" från marinan-com's segel-forum, annat är eget material. Maila mig om du saknar något, eller har några synpunkter. |
|
Checklista
Mögel-Fix Lukfri · irriterar ej huden ·
ofarligt för textilier Ofarligt för huden på djur och människor · Lämnar inga spår på textilier Innehåll: < 5% katjoniska tensider, konsistensmedel, färgmedel Marknadsförs av: Fanns på B&W, men hos Coop i Bromma har den utgått, fråga efter den så kanske de tar upp den igen. |
För att inte glömma något viktigt är det bra att ha en
checklista och bocka av alls man gjort. Jag tar gärna emot förslag på punkter som skall
vara med på listan. Bort med allt vatten.
Konservera motorn (se nedan). Oljan bör bytas medan båten fortfarande ligger i vattnet så motorn kan varmköras. Efter upptagning är det viktigt att få in glykolblandat vatten i sjövattendelen av kylsystemet. Lossa slangen från ventilen på drevet och låt den gå ned i en hink som står i hörnet på styrbordsidan av drevet (bind ett snöre från handtaget vid ruffluckan till hinkens handtag så står den stadigt). Fyll 2 liter glykol och 2 liter vatten i hinken, se till att slangen går ned i botten på hinken och att ingen står ivägen på utsidan. Starta motorn, du kanske måste varva den lite för att få den att börja suga ur hinken. Efter en halv till en minut börjar det komma glykolvatten ur avgasröret, stäng av motorn innan hinken är tom. återmontera slangen och dra åt slangklämman nu (annars glömmer du det). Beroende på motortyp skall en del filter och impellern bytas, men det är inte så bråttom. Tappa ur någon deciliter olja ur drevet i en ren burk och inspektera den med avseende på metallspån, vattendroppar eller grått skum (vatten). Dra åt skruven direkt, mer än ett drev har fått bytas efter totalhaveri när pluggen lossnat i sjön. Fyll på olja i hålet för oljestickan. Volvo rekommenderar att oljan byts varje år. För att vara säker på att båten blir ren invändigt och som preventiv åtgärd för mögel brukar jag:
Om batterierna står kvar i båten skall de vara fulladdade så att de inte fryser sönder. |
Uppläggning | I försäkringsbolagens villkor anges vilka aktsamhetskrav
och säkerhetsbestämmelser som gäller för att ersättningar inte skall reduceras. De
flesta av dessa krav gällande vinterförvaring är beskrivna i Atlanticas Vinterförvaringsguide. Sist i guiden finner du en "Checklista". Där kan du pricka av och se till att du uppfyller de aktsamhetskrav som finns i försäkringsvillkoren, men framförallt kan du undvika du dyrköpta erfarenheter som andra redan gjort. Dessutom ökar chansen att båten finns kvar så att du bara kan "kasta loss" när du vill! |
Täckning | Ventilation är det viktigaste. Det är svårare att bli av
med mögel än smuts. Tvätta båten och täck så långt du vill. Man vill ju inte ha snö och is i sittbrunnen eftersom det kan bli problem med sönderfrysning om du har otur. Även om sittbrunnen är självlänsande kan det bli stopp av snö och is beroende på hur det fryser och töar. Du behöver inte några gavlar i för och akter om du låter presennigen gå lite längre än båten. Väljer du att ha gavlar så lämna ca 0,3 kvm upptill i vardera ände för luftcirkulationen. Det enklaste sättet att täcka är en presenning som vilar på en nock. På SWE 32 har jag en ställning som sitter i förpulpit, mantågsfötter och hajfenan plus ett A i varje ända. Det räcker om presenningen går ned en dm på sidorna. Tänk på att snön ska rasa av presenningen och inte ligga kvar och tynga ned. Då kan all snö hamna i båten i alla fall. Bygg inte för högt och inte för lågt, vindfång eller avrinning. Gör fast i båtens bockar. Du kan även fylla plastplaskor/dunkar med vatten (80-90%) och låta dem hänga fritt från presenningen för att hålla den sträckt. Billiga presenningar håller många år om du har den sträckt hela vintern. Titta till båten när det blåser mycket och när det snöat. Jag köpte lite dyrare transparanta 250 g/m2 (samma typ som brukar sitta bå byggnadsställningar) på Erlanssons, drygt en tusenlapp för 2 stycken 8 x 6 m. |
Motorn | För att förlänga livslängden på din motor och minska
risken för driftstörningar under säsongen så kan det vara klokt att utföra
regelbunden service med en ordentlig konservering enligt nedanstående rader. Motorn får
en bra chans att klara vintersäsongen, samtidigt som man med förebyggande åtgärder
undviker framtida problem. Drevia har fina beskrivningar på konservering av Pentas
motorer:
En beskrivning är skriven för Yanmar kommer från Sjöbergs Marin & Motor. |
Drev & Bälg | Drevia har fina beskrivningar på service och underhåll av
Pentas S-drev
Olle skrev på Marinans segel-forum om hur han bytte bälg på sin båt i vintras. I den sitter det en Md5A med 110 drev. Jag har "stulit" hans beskrivning
|
Skapad av Gunnar Frank - senast uppdaterad den 24 January 2024