Segel |
|
Flytande skotpunkt | På SWE 18 har Kim Alpgård fixat flytande
skotpunkt för genuan. Det är original skotskena, travaren tror Kim att han hittade
på Byggplast. Resten är billiga standard prylar. Det hela fungerar fullt
tillfredställande och det blir framförallt av att flytta på skotpunkten. |
|
Fockskena | Kim
Alpgård har monterat en ny skena till focken på SWE 18. Skenan är längre än
originalet (se bilden). Anledningen är att det skall bli ungefär samma skotvinkel som
med den gamla X-profilen. både ändstopp och travare är av betydligt grövre dimension
än den gamla. Om Kim minns rätt är det en Rutgerson skena och travare, köpt hos Benns, som krökte den med den gamla som mall. Jag har inte kollat om den är i överensstämmelse med klassreglerna, men om den efektiva skenlängden är oförändrad tycker jag inte det borde vara några problem. |
|
Fockskotvagn | De X-skenor som sitter originalmonterade på de flesta Ladys
har slutat tillverkas för länge sedan, och det går inte att få tag i några
reservdelar längre. Min fockskotvagn hade "punktering" på två av de plasthjul som satt där, så den rörde sig endast motvilligt. Jag provade med rostfria kapslade kullager (som passade precis på de 6,35 mm grova axlarna). De kostar en del men fungerade bara en säsong. Rostrfitt räcker inte, de rostade, och syrafasta lager har jag inte lyckats hitta. Nu ska jag prova att svarva delerinhjul, jag återkommer med erfarenheter... Gunnar Frank SWE 32 |
|
Fockskena | David
Holgersson håller på och byter bort den gammla X-skenan som inte längre
fungerade (så sliten att vagnen fastnade) på Kaiewa SWE 43. Han har köpt en ny
Rutgerson Transatlantic 32mm skena med vagn och justerbara stoppar. Personligen tycker jag
att det blev lite dyrt, 3300kr för mtrl. Då ingår bockning av den nya skenan. Han har
dock inte monterat det hela än, men lovar att återkomma i ämnet. Vad som kan intressera andra Lady ägare är att han donerade sin gamla skena till Benn´s och de använder den som mall om fler vill byta skena. Man behöver således bara ringa Benn´s och tala med "Knotan" (han heter ju ngt annat men alla vet ju vem det är) och säga att man vill ha en ny skena så fixar han det. Kan vara bra att slippa ta bort skenan och vänta på ny om det är pågående säsong (tog nästan 4 veckor att få skenan och det i mitten på Januari). Benn's Mast & Båttillbehör E-mail: info@benns.se |
|
Skotskena | Även storskotsskenan är en X-profil, men eftersom den är
rak är det lättare att hitta en ersättare. På marknaden finns ett otal system, men Ladyn har en ganska trång ränna för storskotskenan. Levmars näst minsta skena finns i en förhöjd variant som passar. Visst blir man sugen när man ser hur fint det ser ut på Jocke Persson's SWE 82... |
|
Backstag | De flesta båtarna har en selftailing winch till backstagen.
Det fungerar fint, men för att förenkla vid slagen kan backstagstaljan göras med en
ändlös tamp i en ring som går genom ett block i änden på viren och via två block
fram till winchen och en avlastare. Då kan man ta hem med winchen och lossa med
avlastaren (så behöver man aldrig lossa på winchen). Vid hårt ansatta backstag bör
man nog vara försiktig, det blir välldiga ryck när man lossar avlastaren. Bilden är från Jocke Persson's SWE 82. Han har inte ändlösa ringar utan använder avlastarna i stället för wincharna i lätt väder. Se även Backstagssidan |
|
"Single line reef" |
Klicka på bilden för att se större |
Benns har en del godis i sitt sortiment. Själv har jag köpt
nya bomnockbeslag (istället för de med block åt alla håll), det bakre med tre
blocktrissor uppåt (uthal och två rev), det främre med tre nedåt och två uppåt. De
gör det möjligt att installera rev som revar mastlik och bomnock med en lina (med ett
par block i bommen, se bilden). Bomnockarna kostar ca 1.000:- tillsammans, ett par lämpliga block ca. 300:- (två par för två rev) Patrik Ström (flitig besökare på Ladysidan) har monterat single line revsystem som enligt uppgift fungerar fantastiskt på sin Arcona 355. Han påpekar att revöglan vid mastliket i de flesta fall måste flyttas akteröver 5-10 cm beroende på typ av bomnock. Görs inte det så blir det en akterriktad dragkraft som kan dra loss den första travaren ovanför revöglan samt att det nya bomliken inte blir tillräckligt uppspänt med väl bukigt storsegel som resultat (hur kul är det då man revar pga hård vind...). Görs ovanstående övning kan man dessutom ersätta den pressade revöglan med en ring påsydd i band och då behöver faktiskt inte revlinan gå tillbaka ner till bommen. Det räcker att knopa fast den direkt i den nya revringen och spara någon meter revlina sedan gör dubbelblocket inne i bommen resten. Benn's Mast & Båttillbehör |
Undre backstag | Äldre Lady's har ofta Seldenrigg, nyare har Benns. Benns
masten är mjukare och lättare att trimma, men har en tendens att pumpa i längsled i
grov sjö. För att undvika detta kan man montera ett undre backstag. Det fästs i masten
under spridarna. Borra ur den översta mittniten (i den lilla skåran i masten) och
montera en 10mm genomgående bult med en rostfri plåt på varje sida att fästa wiren i.
Anpassa längden och använd kupolmuttrar så att du inte deformerar masten. Nedre änden
fästs i backstagstaljan via en egen talja så att det går att justera det undre staget
separat, men ändå ta hem på båda med en lamp. Micke Brodin har gjort detta på sin SWE 11 |
|
Förstagsrulle |
|
På SWE 166 sitter en försegelrulle med en ändlös slinga
för att rulla ut och in seglet. Nyare båtar har två förluckor istället för de
ursprungliga fyra (se nedan). Carl Dammborg SWE 166 |
Förstagsrulle |
|
Genom att trumman monterats under däck håller förseglet
tätt mot däck och inte släpper vind. Det krävs ett cirka 15 cm stort hål i luckorna
eftersom förstaget rör sig ganska mycket när backstagen är lite lösa. Luckorna har
förstärkts med balsa-sandwitch för att kompensera för det sämre stödet de får på
förstagsskottet. Tampen för att rulla in förseglet är dragen till ett brytblock framför luckorna. Vinkeln ut från rullen blir nästan rätt på blocket, ett litet block som "hänger" i däcket fixar det sista lilla vinkelfelet, men det klarar sig nog utan det också. Revtampen följer relingslisten via ett par små block och sitter i en sugga på sittbrunnssargen. Gunnar Frank SWE 32 |
Skapad av Gunnar Frank - senast uppdaterad den 24 January 2024