Motor |
|
MB10-delar | Volvo har det lite si och så med delar till
MB10an som sitter i många Ladies. David
Holgersson med SWE 43 tipsar om Fors
Marin i Göteborg som säljer delar till motorn. Allt från topplockspackningar till
tändstift. De lär även ha tillverkning av toppar och avgaslimpor på gång. Personalen
är mycket trevlig och levererar mot postförskott dagen efter. |
|
Motorkonservering | För att förlänga livslängden på din motor och minska risken för driftstörningar under säsongen så kan det vara klokt att utföra regelbunden service med en ordentlig konservering enligt nedanstående rader. Motorn får en bra chans att klara vintersäsongen, samtidigt som man med förebyggande åtgärder undviker framtida problem. Är du osäker tveka inte att anlita proffsen på din motor. Beskrivningen är skriven för Yanmar, men fungerar även för andra motorer. | |
Bälgbyte |
|
Nu har jag bytt min bälg på mitt 110 drev, så här gjorde
jag:
Ibland är metallringen som håller bälgen rostig. Om det inte är för djup rost kan man slipa bort rosten, grunda med zinkfärg och sedan på med vanlig färg. i Göteborg har en hel del begagnade båtmotorprylar, kan vara värt att försöka om ringen inte går att rädda, 031-246963. |
Nanni diesel | I Jocke
Persson's SWE 82 sitter sedan ett par år en 2 cyl Nannidiesel på 14 hk. (Nannidiesel
är en för marint bruk konverterad Kubota motor. Sitter original i bla. Swan 40,
Benneteau och Jeanneau.) Drevet är från Bukh. Som bilderna visar är maskinerit avsevärt mindre än det originalmonterade, att det dessutom är cirka 50 kilo lättare gör ju inte saken sämre. De flesta moderna maskiner är så servicevänliga. "Allt" går att komma åt och underhålla på framsidan. Problemet är bara att i våra båtar hamnar framsidan helt oåtkommlig längst bak... |
|
Ett par danska Ladyägare har bytt S-drevet mot en rak propelleraxel. Propellern hamnar då precis framför rodret, något som ger den vanligtvis så extremt kursstabila båten oanad manövrerbarhet i trånga hamnar. Vrid rodret och gasa en kort stund så vrider sig båten mer eller mindre runt kölen. Jag vet inte vad klassreglerna säger om detta, det krävs en liten modifiering av skegget för att få en anständig vinkel på propelleraxeln utan att propellern tar i skegget, men jag tycker personligen det låter vettigt och tror inte det kan påverka seglingsprestanda så mycket. Något att diskutera i klubben inför nästa årsmöte? |
||
Propelleraxel |
Klicka på bilderna för att se större |
Sidste år (2000) udskiftede jeg den gamle Volvo MD7A med
sejldrev 110S med en ny 29 HK Volvo MD2030 med skrueaksel og 3-bladet foldepropel. Grunden
til den ćndrede konstruktion var at jeg řnskede kort afstand mellem roret og propellen
for at forbedre bådens manřvreevne ved havnemanřvre i små havne. Resultatet er superb
båden kan vende på en tallerken. Gearkassen til motoren er af den type hvor
propelakslen er vinklet 7 grader. Herved kan motoren monteres mere vandret. For at få
plads til propellen skal bunden modificeres lidt, men da skćgget foran roret ikke er
ćndret, har båden stadig en fin retningsstabilitet under sejl. Det tidligere
motorfundament kan genbruges til de forreste bćringer så kun fundament til de agterste
bćringen skal fremstilles. Det er også rart med den ekstra motorkraft, selvom jeg tror,
at en 21 HK motor er nok, men der er dog rigeligt med plads til MD2030. P.gr.a. de ekstra
krćfter som motoren har, břr man indfřre 1 2 bundstokke i området hvor
lejebukken er monteret. Monteringen af den nye motor og propelaksel, men uden modifikation af bunden kostede 97.000,- Skr. (2000). Arbejdet blev udfřrt i RAA, og det meste fra den tidligere installation blev genbrugt. Desvćrre var kvalieten af arbejdet ikke tilfredsstillende. En anden dansk Lady har monteret en 29 hk Nanni med skrueaksel. En tidligere dansk Lady havde en Volvo MD7A med skrueaksel. Begge med superb resultat. Bent Scharnberg DEN 80, Fair Lady Jag tror man bör montera en ordentlig bottenstock i skeddan också, gärna i kombination med att fylla den. Min är mjuk som den är och det blir säkert inte bättre av att man tar bort bort en del av skegget. Mer om skeddan kommer på en annan sida. /GF |
Skapad av Gunnar Frank - senast uppdaterad den 23 January 2024