Däckslösningar |
|
Burkhållare | En del tips rör stora viktiga saker, det här handlar om små detaljer. På SWE 32 har jag monterat flaskhållare som egentligen är tänkta för cyklar på mina hajfenor. Hållarna, som fungerar precis lika bra för ölburkar, finns på Clas Ohlson (34-6020) och kostar 29:-/st. De är av eloxerad aluminium och fästs enklast med ett par 22-32 rostfria slangklämmor. | |
Fördäckslucka | Efter ett antal mer eller mindre lyckade reparationer av förluckan på SWE 32 bestämde jag mig för att skaffa en ny. Ladyns originallucka har väldigt små radier i hörnen så för att montera t.ex. en Lewmar-lucka krävs en del plastarbete eftersom de har mycket större radier. Erlandssons Brygga säljer numera Bomar-luckor som passar. N1039-10P-----S ska ha 514 mm hål så man får såga bort ca 5 mm på sidorna (men rör inte hörnen). | |
Nedgångsluckor | Kurt Schedin har tröttnat på skjutluckorna till ruffen på Lady 35. Han har istället gjort avtagbara dörrar. Ett problem är att dörrarna skärmar vincharna, därför har de modifierats med vikbara hörn. Jag tycker personligen det är enklare med de gamla hererliga luckorna... | |
Skruva i sandwitch | Att fästa beslag, eller skruva i en sandwitch konstruktion
(som t.ex. däcket på Ladyn) kräver lite extra arbete. För det första måste man göra
helt säkert att fukt inte kan tränga in i sanwitch materialet. För det andra, om
infästningen skall kunna ta upp någon nämnvärd kraft, måste man se till att fästa
ihop ytter och innerlagret på ett stabilt sätt såatt man inte drar ihop sandwichen när
man drar åt skruven. 1. Borra ett större hål än den skruv som skall fästas. 2. Kratsa ur ca. 5 mm distansmaterial, se till att det blir rent mot plasten både uppe och nedtill. 3. Sätt en tejpbit på undersidan, fyll hålet med epoxi som blandats med fyllnadsmedel till sirapskonsistens. 4. Borra ett hål som är lagom för skruven mitt i epoxin (det går utmärkt att gänga i epoxin). |
|
Sittbrunnsteak | Sven Larsson har
lagt teak i sittbrunn på sin SWE 154. Teaksatsen kommer från Lidköpings Båtsnickeri
och kostade vintern 2003/2004 drygt 6000kr inkl moms. Teaken kom i helt färdiga enheter
för varje del av sittbrunnen och allt material ingick i satsen (2 patroner Sikaflex,
tandad spackel, skruv, en liter speciell teakolja, plugg och lim dito, tom slippappret
föjde satsen). Mycket lätt och kul att montera. |
|
Sittbrunnskork |
Klicka på bilden för att se större
Företaget som tillverkar skivorna och säljer produkten i Sverige heter: |
Kim
Alpgård har lagt kork i sittbrunn på sin SWE 18. Korken är ett granulat som man
bundit samman med någon form av mjuk epoxi. Man pressar korken i form av ribbor med en
profil liknande teakribbor för samma ändamål. Man kan köpa lösa ribbor och göra hela
jobbet själv eller beställa färdiglimmade skivor direkt. Kim gjorde mallar av tofter och bridgedäck och skickade in till företaget som sedan tillverkade färdiga skivor som bara var att limma på plats med ett Sikaflexliknande lim. Det stora jobbet var att slipa bort halkskyddet på tofterna. När skivorna ligger på plats slipar man dom mycket lätt och lägger på en primer. Därefter lackas de med en tvåkomponents lack, som inte blir hård utan har förmåga att svikta med materialet. Så till baksidan på myntet, nämligen priset. Det är inte billigt, men det är ju till båt så varför skulle det vara det. Kim betalade ca 8.000 kr för färdiga och nåtade skivor, inklusive lack och lim. Kim har haft korken i två säsonger och den ser fortfarande ny ut. Det är varmt att sitta på och mycket lätt att hålla rent. För att hålla undan ev vatten/dagg användes en vanlig förnsterskarapa. |
Skydd på badstegen |
Klicka på bilden för att se större |
En Ladyägare som vill vara anonym har monterat plastslangar
på sin badstege för att skydda gelcoaten på akterspegeln när stegen fälls ned. Jag tycker det är en god ide'. |
Sargkuddar |
Klicka på bilden för att se större |
Per Cleverdal har gjort sittkuddar till sittbrunnssargen på SWE 112. De gör det bekvämt för rorsman och ger god sikt framöver även för kortväxta. Kuddarna är gjorda av 10 cm (2x5 cm) frigolit med ett övre lager från liggunderlag samt överklädda med kapellväv. Kuddarna är fästade till relingslisten med klena linor som gör att de kan lämnas uppfällda när ingen är ombord. |
Luckgarage |
Klicka på bilden för att se större |
Sandwitch laminerad glasfiberarmerad polyesterplast med
halkskyddsmönster. Håller att gå på, sitter som original på nyare båtar. Gamla formen från Calle Lindé som en gång i tiden byggde Ladies på Saxarplast är borta. Anders åström med SWE 51 har gjort en ny form genom att gjuta av ett luckgarage från SWE32, kontakta Anders om du behöver ett nytt. |
Nya rutor 1 | ![]() |
Hönö Båtvindrutor tillverkar både "rundade" och "kantiga" rutor i härdat glas med aluminiumram som är lika Ladyns orginalrutor. Ytterramen består av sammansatta kapade profiler i eloxerad aluminium. Rutan är härdat glas och går att få i olika nyanser. Insidan är fyra stycken separata delar som skruvas ihop med ramen på utsidan. Leveranstid är cirka 6 veckor. Priset knappt 6000:- per uppsättning inklusive moms (frakt tillkommer troligtvis). Det går att nå Hönöpojkarna på 031-96 99 27. |
Nya rutor 2 |
Klicka på bilden för att se större |
Ertec i Danmark säljer rutor till Ladyn. Man får såga ut
hålen lite i hörnen och spackla igen hålen efter original skruvarna. För att vara
säker på att rutorna passat skickar Ertec först mallar att prova med. Priset för 4 rutor med rökfärgat glas och natureloxerade ramar är DKK 8.500:- inkl. transport och 25% dansk moms (lägre pris vid samtidig beställning av flera set). ERTEC DANMARK ApS. Tel +45 48 28 48 91 E-mail: ertec@ertec.dk |
Skylight + solpanel | På SWE 166 har Carl Dammborg en skylight i taket bakom masten, den ger fint med ljus i främre delen av salongen och möjlighet att vädra. Bakom skylighten sitter en solpanel som är skapligt ur vägen. | |
Sidostuvsgolv | I sidostuvarna har Carl Dammborg satt in ett golv i nivå med golvet i sittbrunn. Visserligen försvinner en del utrymme, men det är lätt att nå och man kan utnyttja bredden mycket bättre. Så skall jag också göra, i alla fall på en sida. | |
Sittbrunnstält | Norska Alf Hansen AS har ett sittbrunnskapell som
bygger på samma princip som ett tunnelfjälltält, där byglarna är hopfällbara.
Byglarna sitter kvar i kapeller när det fälls ihop och packas i det tillhörande säcken
och blir då ca. 85 cm långt. Kapellet har 2 blixtlås på var sida och två i aktern. Mellan blixtlåsen är det stora fönster. Höjden på kapellet är ca. 165 cm från durken. På båtar med relingslist sätts byglarna mot denna och det krävs inga borrhål i båten. Kapellet sitter normalt inte ihop med sprayhooden utan går bara om lott. Sittbrunnskapell med vikbara bågar kostar ca 8.400 SEK inkl frakt. Svensk återförsäljare: |
|
Sittbrunnstält | Sven Larsson tog några bilder på 154:ans bomtält
när han tittade på den för första gången. Man fäster en stång på bomnocken som
går till rorkulten, den stått rakt upp då. Tätet består av flera delar och hänger ihop med sprayhooden. Gösta Hannerz (förre ägaren) verkar ha tänkt mycket innan han
beställde sitt tält. Bomtältet går att använda som enbart tak. Då sätter man
stången mellan bommen och rorkulten, sedan spänner man ner taket men rostfria krokar i
mantåget, det är gjort på någon minut. När taket är på plats lyfter jag bommen med
storfallet vid nocken. Vindskydden går också att använda separat om man vill. Själv har jag tänkt ordna ett betydligt enklare "tak" som bärs upp av en tamp mellan bommen och akterstaget. Taket förses med ett hål vid bomnocken så att dirk/fall kan träs igenom. Jag återkommer med mer info när det är klart. |
|
Sittbrunnsfack | Teakpinnarna som skall se till saker man lagt i
sittbrunnsfacken inte trillar ut när båten lutar brukar trampas sönder så fort båten
lutar... Micke Brodin har har limmat in en stödkloss mitt i facket på sin SWE 11, det har fungerat fint i flera år. På SWE32 sitter gummistroppar istället för teakpinnen, de går inte sönder, men småsaker trillar ut. På SWE 82 har Jocke Persson fäst en plåtvinkel på baksidan av sina nya teaklister, hur det håller får tiden utvisa. |
|
Däcksring |
Mastkragen från Benns,
Klicka på bilderna för att se större |
Även om Ladyn anses vara ett gediget arbete så rör sig
båten mer än vad som är nyttigt vid stora riggbelastningar. Genom att montera en rejäl
däcksring där masten går genom däcket, och sedan förankra ringen i masten låser man
däcket relativt riggen och vanten kan inte dra ihop båten längre. På köpet får man
massor av fästen för block och liknande. (Har du kollat hur väl ditt huvudskott sitter
fast? Det är inte helt ovanligt att det lossnat i plastningen mot skrovet.) Bilderna är
tagna på Micke Brodins SWE 11 och Petter Tyrenius SWE 177 Jag har också monterat en ring, den har gjort underverk, huvudskottet som tidigare knakat och levt om redan i måttlig vind är nu knäpptyst till och med när man råkar kränga 40 grader, nu är det bara navbordspaketet som knarrar när det blåser lite. Först sågade jag bort den gamla plastade ringen med en fintandad fogsvans och jämnade till det sista med en rasp. Hålen efter gamla fästen för alla block borrade jag upp med en 10 mm borr, satte en tejpbit på undersidan och fyllde med epoxi som blandats med fyllnadsmedel så att konsistensen är som sirap (viktigt att det inte kommer in fukt i balsan). Hålen där skruvarna till ringen skall sitta borrade jag upp till 13 mm (jag har ingen större borr) och kratsade sedan ur sandwitchbalsa ca 5mm till. Sedan fyllde jag hålen med epoxi och borrade 6 mm hål mitt i epoxin, det gör att det blir garranterat tätt in till balsan och att man inte drar ihop sandwitchen när man drar fast skruvarna. Undersidan av däcket är rundat mot masthålet och det är därför svårt att dra några av muttrarna. Jag byggde 4 enkla formar av papp som jag tejpade fast och sedan fyllde med epoxi på samma sätt som skruvhålen. Gunnar Frank |
Däcksring, större |
Klicka på bilderna för att se större |
Kim
Alpgård har valt en större modell med justerbara tierods på sin SWE 18. Det ser ut
att vara "massor" av plats för tierodden mellan mast och toalettväggen, men
bilden ljuger. Kim skall fräsa ur lite på skottväggen till nästa säsong. Eftersom arrangemanget är nytt för i år så visste han inte om det skulle passa eller inte. Faktum är att det var mycket bök med att få dit den och han övervägde att utelämna den till nästa säsong när den plötsligt ramlade på plats. Det går dock inte justera den nu när riggen nu är uppspänd. Däckring med tierods är något som Kim varmt vill rekommendera till alla som har
dragit sina fall och kontrollinor till sittbrunnen. Hela båten känns mycket stabilare nu
och knirret från inredningen har försvunnit. Mastringen inköpt på Benns - kostnad för
hela installationen ca 4.500 kr. |
Lucklist | Visst ser det rejält ut med en rostfri plåt som list kring
ruffluckorna. Under plåten ligger en teaklist för att få rätt distans till skottet som
insidan av luckan vilar emot. Bilden är tagen på Jocke Perssons SWE 82 |
|
Skapad av Gunnar Frank - senast uppdaterad den 23 January 2024